Powered By Blogger

zaterdag 13 januari 2024

1.2024 Onze hulpverleners preventief beschermen tijdens de Jaarwisseling




Onze hulpverleners komen ons te hulp als wij burgers in nood zijn. Maar omgekeerd? Wie schiet onze hulpverleners te hulp als zij in nood zijn en belaagd worden? Vooral tijdens de Jaarwisselingen! Kunnen wij dán hulpverleners beschermen? Ik weet het niet. Zelf blijf ik het liefst binnen en ik ben de enige niet. Doch wel Preventief! Ik bedoel VOORDAT de Jaarwisseling begint Met regels. 


 Het is nu 13 januari 2024 en het 

nieuws over belaagde hulpverleners  zit nog steeds na te sudderen bij mij. Graag zou ik dit bij de politiek ook zien. Dat het bovenaan agenda’s blijft staan: het gewelddadig omgaan met vuurwerk naar medemensen toe, naar onze  hulpverleners toe. Zoals  in een tv spotje werd gezegd —->Hulpverleners zijn ook een vader, moeder, broer, zus, kind, kleinkind, man, vrouw, echtgenoot, oom, tante enz. 


Wat jij niet wil dat jou overkomt, doe dat ook een ander niet aan,!!!”. Menen dat je je alles kunt veroorloven in de naam van vrijheid? VRIJHEID? Vrijheid is tevens  je aan regels en wetten houden, zoals het gros der Nederlanders doet. 


Het misbruiken van vuurwerk door er gewelddadig naar andere mensen mee om te gaan is te erg.

We vieren toch een nieuw kalenderjaar? Wanneer mag het een feest zijn? Hier - in het dorp waar ik woon- is het mooi. We hadden mooi siervuurwerk en -al moest mijn kat binnenblijven dan - het geknal vanaf de 28ste december was ook veel  minder heftig dan in vorige jaren.


Hulpverleners die als vrijwilliger bij de brandweer, politie en ambulance  werken belagen? HET IS TE ERG.. 

Kortom…het is vreselijk. Hoe halen lieden het in hun botte hersenen? Verveling? Ik hoef het niet te  weten.


Als we nou met zijn allen ideeën aandragen dan komen er opties waardoor dat geweld mogelijk kan minderen of vermeden zou kunnen worden! Is er daar niet een instantie voor.


Een #vuurwerkverbod schijnt nog niet te werken. Wel zijn er al minder soorten.


Wat mij kortgeleden  te binnen schoot. Een VOG ( verklaring omtrent gedrag!?) Iets preventiefs  met VOG’s! Maar wat?

  1. Is het een optie om bij de #vuurwerkverkoop alleen vuurwerk te  mogen verkopen aan mensen die een VOG hebben
  2. ??? Wie levert er een grandioos idee in bij de Overheid of bij de Hulpverleners zelf ??? 
  3. Is het een idee om de vuurwerkverkopers op 28 december in de buurt van een Politiebureau te laten verkopen? Waar dan foto’s van slachtoffers hangen!
  4. Nog een idee: gepakte daders mee laten lopen en rijden met de politie, brandweer of op de ambulances  het oud en nieuw daarop ? Dan leren ze gewelddadig omgaan met vuurwerk hopelijk af?
  5. Kinderen van belaagde hulpverleners in video’s laten vertellen hoe hun ouders zijn beschadigd. 
  6. HOE zouden de daders van vuurwerkgeweld het vinden als tegen de tijd dat ze na hard werken voor een auto gespaard te hebben, als deze zomaar in de fik wordt gestoken?
  7. Misschien moet je rijden voor je werk. Of ermee naar het Ziekenhuis als arts of verpleegster of naar een brand. Stel, vuurwerkdader, dat jouw huis in de brand vliegt door vuurwerk dan zou je toch ook willen dat het geblust werd?  De brandweer oproepen voor niets om ze dan te bekogelen met stenen? Afgrijselijk. Ondertussen duurt een brand elders langer en krijgen mensen ergere echte brandwonden en raken mogelijk hun huis kwijt


Dat VOG idee blijft wel door mij heen spoken in combinatie met  vuurwerkverkopen en kopen als particulier. 


Wie heeft er nog meer preventieve ideeën waardoor mogelijk onze hulpverleners beschermd zijn tijdens de Jaarwisseling met Oud ? Dit schrijven is nog steeds geen oplossing. Dat frustreert mij. Moge er opties voor oplossingen komen en dan deze inleveren bij Gemeentes is een idee. Ik weet het niet. 


Met dank voor alle inzet aan de grandioze mensen die werken bij  Politie, Brandweer en Ambulance. Niet te vergeten ook in ziekenhuizen 🫶! Sterkte en Herstel voor hen die gewond en/of getraumatiseerd zijn geraakt tijdens Oud en Nieuw🫶.


https://nos.nl/l/2503423


https://nos.nl/l/2504407





Geen opmerkingen:

Een reactie posten