Powered By Blogger

zondag 28 januari 2024

6.2024 Ouder worden en de was

 Ouder worden, eum… zijn. Fysieke beperkingen hebben die versterkt worden door pijn.. PIJN.

Ouder zijn is voor mij onder andere dat de was blijft hangen. Willen bewegen, in beweging moeten blijven. Maar toch luisteren naar de pijn. Niet anders dan kalm aan kunnen doen. 


Schuifel de schuifel, strompel de strompel. Traag als een schildpad of een slak.


Vandaag zag ik mijn was hangen. Droog en klaar om gevouwen (of gestreken ) en opgeborgen te worden in de hangkast, in andere kast op en een plank. Het ondergoed op drie verschillende plekken in de badkamer. Veel handelingen. Veel stappen. Een paar maanden terug dacht ik nog: een strek, rek, buig, draai, loop, rek enzovoort oefening. Prima op weg naar 10000 stappen. 


Vandaag…al die verschillende plekken voor de verschillende kledingstukken. Stap stap, draai, buk, rek, pak, stap stap, draai enz. Wandelstok in andere hand. Pijnstiller ingenomen  die niet veel meer doet. Dus …op weg naar een operatie?Veel om aan te denken. Veel te regelen.

 

Vandaag begreep ik waarom er ouderen zijn die hun gewassen kleding laten hangen aan het wasrek.Daardoor lijkt het wél alsof je steeds hetzelfde draagt. Terwijl je het tóch wast.


Conclusie: vandaag heb ik voorlopig voor het laatst  gewassen  en droge kleding terug op hun verschillende plekken gelegd. Ik laat het voortaan aan het droogrek hangen. Een set kleding bij elkaar. Steeds hetzelfde aan.

Van bh  -behalve slipjes- tot bovenkleding en -vooral- een joggingbroek bij elkaar.  


Vooral bij pijn dient inspiratie en daardoor iets  gemak deze steeds trager wordende mens die zich sterk bewust is dat ze vol in de greep van de vergankelijkheid vertoeft waar ze in een eeuwig hier en nu leeft. 

Accepteren. Ook dat ik totaal oninteressante schrijfsels eruit laat ? Na ja, ik laat los.


Accepteren is  een vorm van loslaten.


Geen huis, geen wasrek, geen schone kleding en nog meer niet, dát is pas erg.


Dank je wel heupen, benen en voeten voor dat wat jullie altijd moeiteloos deden. 

Dank je wel dat jullie toch nog iets vooruitkomen. 

Ik leg mijn hand op mijn hart en zeg: dank je wel hart, dank je wel brein, dank je wel lichaam. Vroeger was je voor mij vanzelfsprekend. Tegenwoordig doe ik mijn best om beter naar je te luisteren en geen tiran voor je te zijn. Een hernieuwde balans is nodig. Ouderenzorg aan mijzelf geven. 🥰🤗🥳


Amen in de gloriahalleluja zou Bloem 🌷zeggen.










2 opmerkingen:

  1. Lieve M’mmmtje,
    Naast Amen wil ik aan je kwijt dat je een lieverd bent. Een warm, betrokken en liefdevolle vriendin. Dankjewel voor onze vriendschap!🙏🏽

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lieve B🌷,dank je wel voor je lieve woorden. Hetzelfde geldt voor jou. Altijd in het hart hoe ver we ook van elkaar wonen. Altijd dichtbij! Verbondenheid en Vriendschap zijn! Liefs van M🥰🤗

      Verwijderen